[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي مقالات آماده انتشار آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
هیات تحریریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
خط مشی دبیری::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بانک ها و نمایه ها::
::
شاپا
شاپاچاپی  
2228-7280
شاپا الکترونیکی
2228-7299
..
بانک ها و نمایه ها

 

 

 

 

 

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینک مفید بر ای داوران

سرقت ادبی وعلمی فارسی

سرقت ادبی وعلمی لاتین

..
دسترسی آزاد
مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
 
..
:: مقالات آماده انتشار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درسال 1402
زهرا رشیدمردان ، مسعود امن زاده* ، رویا نعیمی
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، m.amanzadeh@arums.ac.ir
چکیده:   (22 مشاهده)
زمینه و هدف: «سواد سلامت الکترونیک» مهارت و توانایی جستجو، یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات سلامت از منابع اطلاعات الکترونیکی و به کارگیری این اطلاعات در جهت تشخیص یا رفع اختلال بهداشتی خاص است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح سواد سلامت الکترونیک در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درسال 1402 انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی بود که در آن داده­ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد eHEALS، از میان تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جمع­آوری گردید. حجم نمونه 250 نفر برآورد شد که پرسشنامه آنلاین به روش تصادفی ساده در اختیار دانشجویان قرارگرفت. داده­ها با استفاده ازآمار توصیفی و تحلیلی (آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و T مستقل) توسط نرم افزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک دانشجویان 36.00±4.00 بود. بررسی سطوح سواد سلامت الکترونیک نشان داد 94.4% در سطح متوسط و  5.6% در سطح بالا قرار داشتند و سطح پایین مشاهده نشد. آزمون‌های آماری نشان دادند که تنها رشته تحصیلی ارتباط معنی‌دار با سواد سلامت الکترونیک داشت (0.001= p)، درحالی‌که جنسیت (0.971= p)، مقطع تحصیلی (0.822= p)، سال ورود (0.715= p) و ابزار دسترسی به اینترنت (0.506= p) ارتباط معنی‌داری نداشتند.
نتیجه ­گیری: با توجه به متوسط بودن سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان، توجه ویژه به برنامه‌ریزی‌های آموزشی ضروری است. این امر می‌تواند از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی درباره دسترسی به اطلاعات سلامت آنلاین و آموزش نحوه ارزیابی اطلاعات سلامت موجود در اینترنت انجام شود. مراکزی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای چنین برنامه‌هایی می‌توانند در تداوم و بهبود الکترونیکی شدن نظام سلامت و افزایش سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان نقش مؤثری ایفا کنند.
واژه‌های کلیدی: سلامت الکترونیک، سواد سلامت الکترونیک، فناوری اطلاعات سلامت
متن کامل [PDF 518 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/6/24 | پذیرش: 1404/7/26
فهرست منابع
1. Moghaddasi H, Amanzadeh M, Rahimi F, Hamedan M. eHealth equity: current perspectives. J Int Soc Telemed eHealth. 2017;5:e9-1.
2. Yousefi M, Assari Arani A, Sahabi B, Kazemnejad A, Fazaeli S. Development of electronic health and household's health expenditure reduction. Health Inf Manag. 2014;10(6):876-86.
3. James DC, Harville C II. eHealth literacy, online help-seeking behavior, and willingness to participate in mHealth chronic disease research among African Americans, Florida, 2014-2015. Prev Chronic Dis. 2016;13:E156. [DOI:10.5888/pcd13.160210] [PMID] []
4. Xesfingi S, Vozikis A. eHealth literacy: in the quest of the contributing factors. Interact J Med Res. 2016;5(2):e4749. [DOI:10.2196/ijmr.4749] [PMID] []
5. Meskó B, Drobni Z, Bényei É, Gergely B, Győrffy Z. Digital health is a cultural transformation of traditional healthcare. Mhealth. 2017;3:38. [DOI:10.21037/mhealth.2017.08.07] [PMID] []
6. Blackstock OJ, Cunningham CO, Haughton LJ, Garner RY, Norwood C, Horvath KJ. Higher eHealth literacy is associated with HIV risk behaviors among HIV-infected women who use the internet. J Assoc Nurses AIDS Care. 2016;27(1):102-8. [DOI:10.1016/j.jana.2015.09.001] [PMID] []
7. Kitanovikj B, Koteska B, Levkov N, Velinov G, Chagoroska Z. A narrative review of e-health systems' evolution: evidence from a regional study. J Health Organ Manag. 2024;38(3):389-413. [DOI:10.1108/JHOM-12-2023-0381] [PMID]
8. Mousavi SM, Takian A, Tara M. Sixteen years of eHealth experiences in Iran: a qualitative content analysis of national policies. Health Res Policy Syst. 2021;19(1):146. [DOI:10.1186/s12961-021-00795-x] [PMID] []
9. Lwin HN, Punnakitikashem P, Thananusak T. E-health research in Southeast Asia: a bibliometric review. Sustainability. 2023;15(3):2559. [DOI:10.3390/su15032559]
10. Gupta S. E-health: a new perspective on global health. Lancet. 2020;395(10221):1439-40.
11. Xesfingi S, Vozikis A. eHealth literacy: in the quest of the contributing factors. Interact J Med Res. 2016;5(2):e4749. [DOI:10.2196/ijmr.4749] [PMID] []
12. Van der Vaart R, Drossaert C. Development of the digital health literacy instrument: measuring a broad spectrum of health 1.0 and health 2.0 skills. J Med Internet Res. 2017;19(1):e27. [DOI:10.2196/jmir.6709] [PMID] []
13. Norman C. eHealth literacy 2.0: problems and opportunities with an evolving concept. J Med Internet Res. 2011;13(4):e2035. [DOI:10.2196/jmir.2035] [PMID] []
14. Norman CD, Skinner HA. eHealth literacy: essential skills for consumer health in a networked world. J Med Internet Res. 2006;8(2):e506. [DOI:10.2196/jmir.8.2.e9] [PMID] []
15. Hosseini M, Esmaeili R, Yaghmaei F. Related factors to use computer based on 'Technology Acceptance Model'. J Health Promot Manag. 2014;3(3):69-77. [Full text in Persian]
16. Pohl AL, Griebel L, Trill R. Contemporary eHealth literacy research: an overview with focus on Germany. Stud Health Technol Inform. 2016;228:489-93.
17. Dastani M, Ansari M, Sattari M. Evaluation of eHealth literacy among non-clinical graduate students: an Iranian experience. Libr Philos Pract. 2018;1-2.
18. Khademian F, Roozrokh Arshadi Montazer M, Aslani A. Web-based health information seeking and eHealth literacy among college students: a self-report study. Investig Educ Enferm. 2020;38(1):e03. [DOI:10.17533/udea.iee.v38n1e08] [PMID] []
19. Tubaishat A, Habiballah L. eHealth literacy among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2016;42:47-52. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.04.003] [PMID]
20. Park H, Cormier E, Gordon G, Baeg JH. Identifying health consumers' eHealth literacy to decrease disparities in accessing eHealth information. Comput Inform Nurs. 2016;34(2):71-6. [DOI:10.1097/CIN.0000000000000205] [PMID]
21. Andersson EK, Dallora AL, Marcinowicz L, Stjernberg L, Björling G, Anderberg P, et al. Self-reported eHealth literacy among nursing students in Sweden and Poland: the eNursEd cross-sectional multicentre study. Health Inform J. 2023;29(4):14604582231214588. [DOI:10.1177/14604582231214588] [PMID]
22. Mengestie ND, Yilma TM, Beshir MA, Paulos GK. eHealth literacy of medical and health science students and factors affecting eHealth literacy in an Ethiopian university: a cross-sectional study. Appl Clin Inform. 2021;12(2):301-9. [DOI:10.1055/s-0041-1727154] [PMID] []
23. Dashti S, Peyman N, Tajfard M, Esmaeeli H. E-health literacy of medical and health sciences university students in Mashhad, Iran, in 2016: a pilot study. Electron Physician. 2017;9(3):3966. [DOI:10.19082/3966] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1402.398


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Journal of Ardabil University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4623