مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، mahsaamahboob@gmail.com
چکیده: (895 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، مدل یابی علی (علتی) رفتارهای مرتبط با قلدری بر اساس تجربه کودکآزاری نقش میانجی ایمنی هیجانی بود. روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-97 بود که تعداد 385 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامه های قلدری ایلینویز، ضربه کودکی (CTQ) برنستاین، ایمنی هیجانی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزار AMOS-22 و SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش همسو با فرضیه ها نشان داد که کودکآزاری (P<0/05) به شکلی مثبت و ایمنی هیجانی (P<0/05) به شکلی منفی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارند. همچنین برازش مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و توان متغیر ایمنی هیجانی در میانجیگری تأثیر کودکآزاری بر رفتارهای مرتبط با قلدری به تایید رسید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، والدین باید ازپیامدهای مخرب کودکآزاری بر سلامت روانی و جسمانی فرزندان و اهمیت امنیت و ایمنی هیجانی در رشد سالم فرزندان، جهت پیشگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با قلدری آگاه شوند. معلمان و مسئولین مدرسه نیز باید با قلدری و رفتارهای مرتبط با آن جهت کاهش و جلوگیری از آثار زیانبار آن بر دانش آموزان آشنا شوند.
Mahboob M, Basharpour S, Hajilou N, Anbari E, Salvat H. Causal Modeling of Bullying-related Behaviors based on the Experience of Child Abuse the Mediating Role of Emotional Safety. J Ardabil Univ Med Sci 2022; 21 (4) : 4 URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2110-fa.html
محبوب مهسا، بشرپور سجاد، حاجیلو نادر، عنبری الهام، سلوت حبیبه. مدل یابی علتی رفتارهای مرتبط با قلدری بر اساس تجربه کودکآزاری نقش میانجی ایمنی هیجانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1400; 21 (4) :402-415