:: دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 88-99 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و سطوح نظریه ذهن در مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
زینب عطایی کلان ، آنیتا آذر کلاه، سمیه تکلوی ، پرویز مولوی
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (522 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین نیازهای اساسی روان­شناختی و سطوح نظریه ذهن در مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه به روش مقطعی (­علی- مقایسه­ای) انجام شد.
روش کار: در این پژوهش 70 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه­ که در سال 1396به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان ­فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه تئوری ذهن، نیازهای اساسی روانشناختی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (فرم والدین­ CSI-4). داده های جمع آوری شده وارد نرم افزارSPSS-21 شده و جهت تحلیل داده­ها نیز از روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA­) استفاده شد.
یافته­ها: یافته­های تحلیل واریانس نشان داد بین نظریه ذهن (0/697F=، 0/407>p)، نیازهای اساسی روانشناختی از جمله خودمختاری (0/283F=، 0/597>p)، شایستگی (0/393F=، 0/336>p) و ارتباط (0/760F=، 0/387>p) در بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه­ گیری: این نتایج اهمیت توجه به سطوح نظریه ذهن و نیازهای روانشناختی مادران این نوع کودکان را در بهبود وضعیت تحصیلی، شغلی و ارتباط اجتماعی و رشد شناختی و ارزیابی هیجانی کودک برجسته می­سازد.
 
واژه‌های کلیدی: نیازهای اساسی روانشناختی، سطوح نظریه ذهن، اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) ‌و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه ‌(ADHD)
متن کامل [PDF 153 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل |
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۰


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها