[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 515-518 برگشت به فهرست نسخه ها
گلوکوم حاد زاویه بسته ثانویه و نزدیک بینی به دنبال مصرف قرص توپیرامات در بیمار مراجعه کننده به بیمارستان علوی اردبیل
یوسف فکری، حبیب اوجاقی
گروه چشم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (636 مشاهده)
زمینه و هدف: توپیرمات سولفونامید خوراکی است که امروزه به طور روز افزون مخصوصاً در سردرد استفاده میشود. هدف این مطالعه ارائه یک مورد نادر گلوکوم زاویه بسته دو طرفه حاد و تغییر حاد عیوب انکساری چشم به دنبال استفاده از توپیرمات است.
معرفی بیمار: بیمار خانم 33 ساله که با شکایت درد شدید و دو طرفه چشم و تاری دید به اورژانس بیمارستان علوی اردبیل مراجعه میکند. دید اصلاح نشده بیمار در حد شمارش انگشتان دو متر بود. بیمار قبل از تاری دید و درد چشم از عینک استفاده نمیکرده و دید کامل داشته است. در حال حاضر عیب انکساری چشم 6/00- دیوپتر بود. فشار چشم راست و چپ به ترتیب 50 و 45 میلی متر جیوه بود. در معاینه قرمزی ملتحمه، ادم مختصر قرنیه، کاهش شدید عمق اتاقک قدامی و بسته بودن زاویه اتاقک قدامی وجود داشت. بیمار سابقه مصرف قرص توپیرمات از یک هفته قبل داشت. پس از قطع داروی مذکور و شروع داروهای ضد گلوگوم و سیکلوپلژیک فشار چشم ها در عرض 3 روز و عیب انکساری در مدت دو هفته به حالت نرمال برگشت.
نتیجه گیری: مصرف قرص توپیرمات حتی با دوز اندک و طول مدت کم میتواند باعث گلوگوم حاد زاویه بسته و نزدیکبینی شدید گردد.
 
واژه‌های کلیدی: گلوگوم حاد زاویه بسته، نزدیک بینی، توپیرامات
متن کامل [PDF 71 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: چشم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fekri Y, Ojaghi H. Topiramate-Associated Acute, Secondary Angle-Closure Glaucoma and Myopia in Patient Admitted to Alavi Hospital in Ardabil: a Case Report . J Ardabil Univ Med Sci. 2019; 18 (4) :515-518
URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-1461-fa.html

فکری یوسف، اوجاقی حبیب. گلوکوم حاد زاویه بسته ثانویه و نزدیک بینی به دنبال مصرف قرص توپیرامات در بیمار مراجعه کننده به بیمارستان علوی اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1397; 18 (4) :515-518

URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-1461-fa.html



دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Journal of Ardabil University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921